2024-05-16
Close

Svalner Atlas Group
– The new premier advisory group

Svalner, Atlas and Alder are joining forces forming the new premier advisory group – Svalner Atlas Group.

The Group has more than 260+ skilled professionals operating from Stockholm, Amsterdam, Helsinki, Gothenburg and Turku offices. This newly formed powerhouse will become a leading independent advisory group in the Nordics and Benelux.

Together we are the go-to destination for top-tier advisory in tax, transaction services and related services. Join us on this venture, as we set new standards in advisory excellence.

arrow-down

Vision

Our vision is to be the first choice for clients seeking high-end advisory in tax, transaction services and related services.

E-mobility och moms

Moms

Vem ska redovisa moms och i vilket land ska momsen betalas vid laddning av elfordon? Det är vad EU-domstolen ska bedöma i ett mål som rör leverans av el vid laddstationer i Sverige. Generaladvokaten har nu kommit med sitt förslag till hur EU-domstolen bör döma.

 

Svalner företräder ett bolag som är en så kallad E-Mobility Service Provider (EMSP) som erbjuder en laddtjänst till förare av elfordon. I tjänsten ingår tillgång och information om ett nätverk av laddstationer samt administration och betalning av den enskilde förarens laddningar. För att tillhandahålla sin tjänst har bolaget ingått avtal med så kallade Charge Point Operators (CPO) som driver, hanterar och administrerar en eller flera laddstationer.

Frågan i målet är om bolaget tillhandahåller en tjänst eller levererar el till förare av elfordon.

För att besvara frågan inleder generaladvokaten med att konstatera att det förekommer två transaktioner: ett tillhandahållande av tjänster och en leverans av el till förare av elfordon. Dessa två tillhandahållanden ska enligt generaladvokaten inte ses som en enda transaktion utan som två separata tillhandahållanden i momshänseende.

När det gäller leveransen av el anser generaladvokaten att det kan liknas med ett kommissionärsförhållande där bolaget agerar som mellanman mellan CPO och förare av elfordon. Det innebär att bolaget anses förvärva el i eget namn men för annans räkning. Eftersom det i transaktionskedjan endast sker en transport av el mellan CPO och förare av elfordon ska både förvärvet och efterföljande försäljning av bolaget i det land där elen förbrukas.

 

Svalners kommentar
Det har länge varit osäkert hur transaktionerna mellan CPO, EMSP och användare av elfordon ska hanteras i momshänseende.

När det gäller fossila drivmedel har leveransen i flera fall ansetts ske direkt mellan bensinstationen och slutkunden, medan mellanmannen ansett tillhandahålla en undantagen kredittjänst.

Både bolaget och Skatteverket har i EU-domstolen utgått från att bolagets tillhandahållande utgjort ett sammansatt erbjudande som i momshänseende ska betraktas som en enda leverans av el. Detta med stöd av praxis från EU-domstolen och uttalanden från EU:s momskommitté.

Både bolaget och Skatteverket har argumenterat för att leveransen av el ska anses ske i två led: från CPO till bolaget och slutligen förare av elfordon.

Generaladvokatens förslag att betrakta det som två separata tillhandahållanden och som ett kommissionärsförhållande där bolaget utgör en mellanman mellan CPO och förare av elfordon är intressant och avviker från tidigare bedömningar.

Nu är det bara att vänta på och hoppas på att EU-domstolen gör samma bedömning som generaladvokaten. Det skulle bli en förenklad momshantering för många aktörer som verkar inom E-mobility branschen och deltar i förvärv och leveranser av el till slutanvändare.

Skulle ni vara intresserade att höra mer om målet och våra tankar kring dess eventuella betydelse så är ni varmt välkomna att kontakta en av våra experter.

 

För mer information kontakta: 

Ulrika Grefberg
Christoffer Edvardsson